درحال بارگذاری...

کاشت نخود فرنگی

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

کاشت نخود فرنگی


کاشت نخود فرنگی

نخود فرنگی ( peas) نخود فرنگی یک گیاه یکساله است و دارای ساقه ای نازک می باشد که به وسیله پیچک به بوته مجاورش می پیچد. دانه های این گیاه دارای مقدار زیادی نشاسته و پروتئین بوده و به خوبی قابل هضم است. دانه های نخود فرنگی را هم به صورت رسیده و هم به صوت نارس در غذاها و سالادها استفاده می کنند. کشت نخود فرنگی از طریق بذر انجام می شود.


زمان کاشت نخود فرنگی

نخود فرنگی گیاهی روز بلند است و کاشت آن در طول روز کوتاه انجام می شود تا در طول روز کوتاه به اندازه کافی رشد رویشی کند و شاخ و برگ تولید کند و سپس در طول روز بلند شروع به گل دادن و تولید غلاف و دانه کند . کشت نخود فرنگی زمانی انجام می شود که حداقل دمای خاک به ۵ درجه سانتی گراد رسیده باشد. اگر نخود فرنگی در بهار دیر کاشته شود، رشد نخود فرنگی با گرمای تابستانی همزمان شده و عملکرد آن پایین می آید. هرچند نخود فرنگی گیاهی است که نسبت به گرما مقاوم است ولی در هوای گرم، به خصوص در موقع گل دادن افت کیفیت خواهد داشت.

 

آب و هوای مناسب برای کاشت نخود فرنگی

جوانه زنی بذر نخود فرنگی در محدوده وسیعی از دمای خاک صورت می گیرد و دمای ۲۰ درجه سانتی گراد بهترین است. در کاشت نخود فرنگی در دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد ، درصد جوانه زنی کاهش می یابد . دمای میانگین مطلوب برای رشد رویشی بین ۱۳ و ۱۸ درجه سانتی گراد متغیر است و در دمای بالاتر از ۲۹ درجه سانتی گراد ، رشد متوقف می شود . اگر چه نخود فرنگی سبزی فصل خنک است ، اما حساس به یخبندان می باشد.

گل ها و غلاف نسبت به برگ ها و ساقه ، حساس تر به صدمه یخبندان هستند و گیاهان جوان به دماهای پایین مقاوم تر می باشند.

 

ر کاشت نخود فرنگی بهترین نتیجه در آب و هوای خنک می باشد و در نواحی گرم نخود فرنگی را در پاییز و زمستان و یا اوایل بهار می کارند. حداقل درجه حرارت برای سبز شدن موقعی است که :

 ۱ – با یخبندان بهاری همزمان نباشد.

۲ – برداشت محصول قبل از گرم شدن هوا صورت بگیرد.

 همچنین در قسمت هایی از گیاه مثل ساقه و برگ ها می توانند درجه حرارت ۵ درجه سانتی گراد را تحمل نمایند ولی در مرحله گل دادن دما باید ۱۵ درجه سانتی گراد باشد.

 

نیاز آبی در در کاشت نخود فرنگی

نخود فرنگی نیاز به رطوبت نسبتا کمی دارد و بسته به فصل کشت نخود فرنگی ۱۵۰۰-۷۵۰ متر مکعب آب در هکتار در طی فصل نیاز دارد . نخود فرنگی حساس به رطوبت زیاد است ، بنابراین از ایجاد حالت غرقاب به ویژه در زمان گلدهی و رشد طولی غلاف باید خودداری شود.

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


نخود فرنگی کشت نوین پهپاد سیرنگ پهباد کشاورزی

این مطالب را هم بخوانید!

طیف سنجی و دنیای پهپادهای کشاو...

چرا از پهپاد های کشاورزی استفاده می کنیم؟ استفاده از طیف سنج در پهپادهای کشاورزی چگونه است؟ چگونه می توان با طیف سنجی در پهپادهای کشاورزی بر رشد و نمو گیاهان تاثیر گذاشت؟ کاربرد پهپاد برای تجزیه و تحلیل خاک و وضعیت مزارع نقشه برداری و نمونه گیری به صورت دوره ای در پهپادهای طیف سنج چگونه است؟ آی...

ادامه مطلب »

چرا بعضی ها هرچی گل میخرند خرا...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

رویکردهای IoT و داده‌های کشاور...

استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء (IoT) و تجزیه و تحلیل داده‌های کشاورزی در کشاورزی اهمیت بسیاری دارد. این مقاله به بررسی نقش این فناوری‌ها در بهبود بهره‌وری و پایداری کشاورزی می‌پردازد و راهکارهای موثر برای اجرای آنها معرفی می‌کند.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116